Ei Bernerin ruotsalaistyyliselle taksiliikenteelle – Perussuomalaiset luottavat suomalaiseen taksiautoilijaan

Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piiri ei kannata liikenneministeri Anne Bernerin omatoimisia avauksia taksiliikenteen vapauttamisen osalta. Pari viikkoa sitten käytiin julkisuudessakin vilkasta keskustelua hallituksen erimielisyyksistä ns. liikennekaaripaketissa. Yksittäisenä asiana eniten huomiota herättää Bernerin esitys taksiliikenteen avaamisesta kilpailulle.

Kiistan tausta on yksinkertaisuudessaan tämä: Liikenneministeri Anne Berner valmisteli liikennekaarta kaikessa hiljaisuudessaan jo pitkän aikaa. Reilu kaksi viikkoa sitten ministeri puhui suunnitelmistaan Perussuomalaiselle ministeriryhmälle, joka ei hyväksynyt linjaa. Ministeri Berner ei suostunut esittelemään lausunnoille lähetettävää materiaalia. Palaverissa Perussuomalaiset ministerit torppasivat esityksen taksiliikenteen avaamisesta kilpailulle. Edustajamme sanoivat, että asian kanssa ei kannata tulla julkisuuteen, koska tulemme heti ampumaan ehdotuksen alas.

Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piiri ei pidä liikenneministeri Bernerin toimintatapaa hallituksessa rakentavana, kun ottaa huomioon Suomen talouden poikkeuksellisen tilanteen.

Sinänsä itse asia on päivänselvä: Perussuomalaiset eivät hyväksy taksiliikenteen avaamista kilpailulle. Taksijärjestelmä toimii Suomessa hyvin. Suomalainen taksi on luotettava ja turvallinen kansainvälisellä mittapuulla. Emme halua siirtyä Ruotsin kaltaiseen järjestelmään, jossa valvonta katoaa ja hinnat karkaavat pilviin. Näemme Bernerin esityksen tappavan taksien kannattavuuden kaupunkiseutujen ulkopuolella ja aiheuttavan kaupunkikeskuksiin alkuvaiheessa merkittävää ylitarjontaa ja myöhemmin markkinoiden hiljentyessä kovat taksien taksat.

1.5.2016

Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piiri ry