Varsinais-Suomen Perussuomalaiset: Presidentin oltava syntyperäinen suomalainen

Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piiri piti järjestäytymiskokouksen sunnuntaina Kaarinassa ja piti tärkeänä, että presidenttiehdokkaiden mielipiteet tulevat laajemmin julki. Perussuomalaiset nostivat esiin presidentti Sauli Niinistön lausunnon presidentin syntyperävaatimuksen muuttamisesta seuraavassa uudistuksessa. Nykyisen perustuslain mukaan presidentin on oltava syntyperäinen suomalainen.

– Sata vuotta Suomi on tullut hyvin toimeen perustuslain määrittämän syntyperävaatimuksen kanssa. Miksi toimivaa käytäntöä pitäisi muuttaa, ihmettelee kaarinalainen piirihallituksen jäsen Atte Pulli.

Syntyperävaatimus ei ole kohtuuton, sillä toisen polven maahanmuuttajat ovat syntyperäisiä Suomen kansalaisia. Jos äiti on Suomen kansalainen, on myös lapsi riippumatta siitä missä maassa hän syntyy.

– Jos Niinistön haluama muutos olisi ollut voimassa sotien jälkeen, silloin eduskunnan suurinta puoluetta edustavasta Hella Wuolijoesta olisi voinut tulla puolustusvoimien ylipäällikkö. Kaikessa ei pidä ymmärtää muita, vaan kansakunnan on hyvä osoittaa tervettä itsekkyyttä, toteaa piirin puheenjohtaja Vilhelm Junnila.

Myöhemmin maanpetoksesta tuomittu kansanedustaja Hella Wuolijoki ei ollut syntyperäinen suomalainen. Hänen edustamansa SKDL oli kahdesti eduskunnan suurin puolue vuosina 1946-1948 ja 1958-1962. Perussuomalaiset huomauttavat, että myös Vladimir Putinin lähipiiriin kuuluva oligarkki Gennadi Timsenko on kaksoiskansalainen, joka ei tällä hetkellä täytä syntyperävaatimusta. Perussuomalaisten mielestä syntyperävaatimuksesta luopuminen altistaisi Suomen hybridivaikuttamiselle.

Piiri totesi, että Presidenttiehdokas Laura Huhtasaari on osoittanut isänmaallisuutta ja ilmaissut edellyttävänsä, että presidentin on jatkossakin oltava syntyperäinen suomalainen.

Perussuomalaiset valitsivat piirin ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi Pirjo Lammen Turusta, toiseksi Kari Kolarin Oripäästä ja kolmanneksi Lauri Heikkilän Marttilasta. Piirisihteeriksi valittiin Tapio Äyräväinen Salosta.