Aluevaaltuston ensimmäinen kokous on pidetty

Varsinais-Suomen hyvinvointialue

Varsinais-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuusto kokoontui ensimmäisen kerran tänään ja teki henkilövalinnat luottamuspaikoille. Perussuomalaisten aluevaltuustoryhmän puheenjohtaja Laura Kaarniharju esitti pitämässään puheessa huolen hyvinvointialueen palveluiden turvaamisesta: “Palveluiden siirto uuden suuren ja vielä keskeneräisen organisaation käsiin herättää paljon kysymyksiä. Sosiaali- ja terveysalalla ollaan huolestuttavassa tilanteessa, kun palveluiden tarve kasvaa ja henkilöstöä on entistä vaikeampaa saada houkuteltua alalle. Pelastuspalveluissakin painiskellaan resurssien riittämättömyyden kanssa. Miten onnistumme turvaamaan palveluiden jatkuvuuden ihmisille? Entä miten huolehdimme henkilöstöstä, joka tämän käytännön työn tekee? Ja mikä tärkeintä: miten saamme olemassa olevat rahat riittämään kaikkeen tarvittavaan? Mistä voidaan karsia?”

Monikulttuurisuusneuvosto

Perussuomalaiset saivat puolueiden välillä käydyissä neuvotteluissa läpi ehdotuksen siitä, että Monikulttuurisuusneuvoston toiminnan kuvaus yhdenmukaistetaan muiden neuvostojen kanssa. “Vaikuttamistoimielimillä ei ole perusteltua olla laajempaa toimenkuvaa tai jäsenistöä kuin lakisääteisilläkään neuvostoilla, joten pidimme tärkeänä sitä, että monikulttuurisuusneuvoston tehtävänkuvan sisältö yhtenäistettiin muiden neuvostojen tehtävänkuvien kanssa”, totesi Kaarniharju puheessaan.

Sosiaali ja terveyspalveluiden uudistus aiheuttaa uuden menoerän veronmaksajille – tätä Perussuomalaiset on vahvasti vastustanut

“Helmikuiset puolueiden väliset neuvottelut käytiin hyvässä hengessä ja kaikilla puolueilla vaikutti olevan yhteinen tahtotila siitä, että hyvinvointialueen toiminnan käynnistäminen etenee mahdollisimman sujuvasti, minkä nyt hyväksyttävä hallintosääntökin osoittaa. Kaikista asioista ei kuitenkaan oltu yhtä mieltä. Me perussuomalaiset vastustimme esimerkiksi valtuustoryhmille suunniteltua tukirahaa, koska rahaa tarvitaan tärkeämpiin kohteisiin. Jäimme asiassa yksin enemmistön mielipidettä vastaan ja jouduimme sen kuitenkin osana hallintosääntöä hyväksymään” jatkoi Kaarniharju. Vaikka valtuustoryhmien tukeminen on erittäin tärkeä asia ryhmien toimintaedellytysten kannalta, on Perussuomalaiset vastustanut suunniteltua tukemisen tapaa jyrkästi. Perussuomalaisten mielestä poliittisen toiminnan tukeminen ei tulisi lähteä veronmaksajien rahoista.

Egentliga Finlands välfärdsområde

Egentliga Finlands välfärdsområdets fullmäktige sammanträdde första gången idag och gjorde personalval till förtroendeuppdrag. I sitt tal uttryckte Laura Kaarniharju, ordförande för Sannfinländarnas regionfullmäktiges grupp, sin oro över att trygga välfärdsområdens tjänster: ”Överföringen av tjänster till en ny stor och fortfarande oavslutad organisation väcker många frågor. Social- och hälsosektorn befinner sig i en oroande situation då behovet av tjänster växer och det blir allt svårare att locka personal till sektorn. Räddningstjänsten brottas också med otillräckliga resurser. Hur lyckas vi säkerställa kontinuiteten i tjänsterna för människor? Och hur tar vi hand om personalen som gör det här praktiska arbetet? Och viktigast av allt: hur får vi de befintliga pengarna att räcka till allt vi behöver? Vad kan vi spara in på?”

Mångkulturrådet
Sannfinländarna fick igenom deras förslag i förhandlingarna mellan partierna om att harmonisera beskrivningen av Mångkulturrådets verksamhet med andra råd. “Det finns ingen motivering för påverkansorganen att ha en bredare roll eller medlemskap än för lagstadgade råd, varför vi ansåg det angeläget att innehållet i det mångkulturella rådets uppdrag harmoniserades med andra råd”, det konstaterar Kaarniharju i sitt tal.

Social- och hälsovårdsreformen kommer att orsaka en ny utgift för skattebetalarna – detta har Sannfinländarna varit starkt emot

“Förhandlingarna mellan partierna i februari genomfördes i god anda och alla parter verkade ha en gemensam vilja att göra uppstarten av verksamheten inom välfärdsområdet så smidigt som möjligt, vilket framgår av den nu godtagbara förvaltningsstadgan. Alla var dock inte överens om det. Vi Sannfinländare motsatte sig till exempel de stödpengar som planeras för fullmäktigegrupper, eftersom pengarna behövs för viktigare ändamål. Vi lämnades ensamma mot majoritetens åsikt och var tvungna att acceptera den som en del av de administrativa reglerna” fortsatte Kaarniharju. Även om stödet till fullmäktigegrupper är mycket viktigt för de förhållanden som grupperna verkar, har Sannfinländarna starkt varit emot detta. Enligt Sannfinländarnas uppfattning bör stödet till politisk verksamhet inte utgå från skattebetalarnas pengar.

Lisätietoja:
Perussuomalaisten Aluevatuustoryhmä