Hyvinvointialueen palveluverkkoon järkeä

Perussuomalaisten Varsinais-Suomen Varhan aluevaltuustoryhmä on maaliskuusta asti osallistunut sote-asemien alueellisen sijainnin suunnitteluun ja niistä käytyihin haastaviin neuvotteluihin. Alku ei näyttänyt hyvältä, kun monelle tärkeä lähipalvelu oli poistumassa.

Meidän ryhmälle on ollut tärkeää, että palvelut säilyvät lähellä. Nyt esitetty aluehallituksen päätös, jossa Varhan seitsemän sosiaali- ja terveyskeskusta sijaitsisivat seuraavilla paikkakunnilla: Turku (Mäntymäki ja Turun keskusta), Raisio, Kaarina, Salo (pääterveysasema), Uusikaupunki ja Loimaa. Vuonna 2027 Turkuun valmistuva Kaskenmäen sote-keskus olisi kahdeksas sote-keskus.

Sote-asemien alueelliseksi sijainniksi esitetään seuraavat: Turun Pansio, Naantali, Masku, Parainen, Lieto, Salo (Läntinen terveysasema), Runosmäki, Mynämäki, Paimio, Somero, Pöytyä (Riihikoski), Turku (Kirkkotie, kunnes Kaskenmäki valmistuu), Varissuo (nykyinen väistöratkaisu ja tuleva pysyvä sijainti), Laitila, Rusko ja Kemiönsaari.

Tämä nyt tehty aluehallituksen linjaus on meidän ryhmälle tärkeä saavutus, jota olemme ajaneet pitkäjänteisesti ja määrätietoisesti, jotta lupaamamme lähipalvelu olisi äänestäjiemme saatavilla myös tulevaisuudessa.

Lisäksi Aluehallitus pienensi valtuustoryhmien palkkioita. Me olemme vastustaneet tätä palkkiota, joten pienikin määrä tästä rahasta säästettynä on jo oikea suunta johon ryhmämme aktiivisesti pyrkii. Aluevaltuustoryhmille maksetaan nykyisen hallintosäännön mukaisesti tukea 6 000 euroa valtuutettua kohden vuodessa. Aluehallitus päätti esittää aluevaltuustolle tuen laskemista 5 000 euroon vuodessa valtuustokauden loppuun. Jos valtuusto hyväksyy esityksen, päätöksestä syntyy 79 000 euron kokonaissäästöt vuodessa.
Mikäli sinua huolettaa jokin asia Varhan alueella voit olla aluevaltuustoryhmämme jäseniin yhteydessä sähköpostilla. Sähköpostit ovat muotoa etunimi.sukunimi@varha.fi

Aluevaltuustoryhmään voit tutustua täällä: https://varsinais-suomi.perussuomalaiset.fi/aluevaltuustoryhma/

Kirjoitettu 7.6.2024