Kevätkokouksen antina henkilövalintoja ja julkilausuma

Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piirin kevätkokous valitse ehdolle puoluevaltuustoon kokeneen Juhani Pilpolan, Taito Ylhäisen ja Pirjo Lammen sekä varalle nuoren Evert Grönblomin. Puoluehallitukseen valittiin ehdolle Heikki Tammista jatkamaan työtään. Mikko Saari ja Mika Koivisto valittiin piirihallitukseen varajäseniksi.

Julkilausuma:

Kuvalähde: https://www.vsajorata.fi/

Paimion ajoharjoitteluradan tulevaisuus on vaakalaudalla

Simulaattorit romahduttivat radan käytön

Ajoharjoittelurata, jonka alueen kunnat perustivat Paimioon n. 30 vuotta sitten, on suurissa talousvaikeuksissa. Rata perustettiin, kun muuttuneissa ajokorttisäännöksissä edellytettiin pakollisen liukkaan kelin harjoittelua ajokortin saamiseksi.

Keskustan ministerin Anne Bernerin johdolla ajettiin viime hallituskaudella läpi ajokorttiuudistus, jonka seurauksena liukkaan kelin harjoittelun voikin suorittaa simulaattorilla. Näin ajoharjoitteluratojen käyttö romahti, kun autokoulut vaihtoivat ne simulaattoreihin. Kokemuksesta on opittu, ettei simulaattoriharjoittelu vastaakaan käytännön harjoittelua radalla.

Paimion ajoharjoitteluradan omistajia ovat alueen kuntien lisäksi autokoulut, kuten voimakkaasti laajentanut EPIC. Yritys on erikoisessa asemassa ollen ajosimulaattorien maahantuoja ja istuen siten kahdella pallilla. EPIC:in intressit voivat olla radan säilyttämistä vastaan.

Onko Paimio aikeissa muuttaa radan teollisuustonteiksi?

Nyt on alkanut tapahtua. Paimion kaupunki on viime viikkojen aikana tehnyt muille omistajakunnille ostotarjouksia tappiollisen radan osakkeista. Paimio onkin jo saanut ehdottoman enemmistön ratayhtiöön, kun ainakin Salo, Somero ja Naantali ovat kaupat tehneet. Ratayhtiö on lisäksi saanut lainaa Paimiolta 120000 euroa. Voi vain arvailla, onko Paimion kaupungilla tarkoitus pelastaa ratayhtiö konkurssilta vai päinvastoin. Joka tapauksessa ratayhtiön omistama lähes 8 hehtaarin alue on arvokas maa-alue jo olemassa olevan teollisuusalueen ja moottoritien kyljessä.

Lakimuutos voi tehdä rataharjoittelusta taas pakollisen

Perussuomalaisten varsinaissuomalainen kansanedustaja Vilhelm Junnila on tekemässä lakialoitetta ajokorttilakiin liittyen. Junnila esittää, että pakollinen liukkaan kelin harjoittelu radalla palautettaisiin lakiin. Kyseessä on merkittävä parannus uusien kuljettajien liikenneturvallisuuteen. Tässä ovat vastakkain teoria ja käytäntö. Jos ja kun lakimuutos saadaan aikaan, myös ratojen taloudellinen kannattavuus paranee merkittävästi.

Perussuomalaisten Varsinais-Suomen piiri esittää, että ne kunnat, joilla vielä on yhtiön osakkeita, pitävät ne hallussaan edelleen. Näillä toimenpiteillä saadaan tarpeelliset radat säilymään alkuperäisessä tarkoituksessa, eikä pian tarvitse rakentaa uutta tilalle.

Lisätietoja: Juhani Pilpola, 1. vpj. 0503809787

Kirjoitettu 26.4.2021