Maahanmuuttopolitiikka saatava välittömästi hallintaan

Tiedote 13.11.2015

Julkaisuvapaa

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä: Maahanmuuttopolitiikka saatava välittömästi hallintaan

”Suomen kantokyky on ylitetty”, sanoo perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho. ”Teltta- ja konttimajoitusta talvella, arviolta satoja miljoonia euroja lisää lainaa pakolaiskriisin hoitoon ensi vuodelle, Supon päivitetty turvallisuusarvio. Ne kaikki puhuvat sen puolesta, että raja on tullut vastaan.”

Perussuomalaisten eduskuntaryhmä muistuttaa, että miljoonat ihmiset Euroopan porteilla vasta harkitsevat liikkeelle lähtemistä. Jo pelkästään tänä vuonna saapuneista turvapaikanhakijoista kertyy tulevaisuudessa miljardiluokan kustannukset.

”Korjaamme edellisten hallitusten löyhän maahanmuuttopolitiikan hedelmiä. Kukaan ei tiedä, miten edes nykyisistä maahanmuuton kustannuksista selvitään: velalla, lisäleikkauksilla vai maahanmuuttoverolla? Tilanne on kestämätön ja hallituksen on nopeasti päätettävä seuraavista toimista maahanmuuton saamiseksi hallintaan”, vaatii Terho.

Eduskuntaryhmä pohti torstaina ryhmäkokouksessaan erilaisia keinoja maahanmuuttopolitiikan järkevöittämiseksi. Esillä oli vastaanottorahan korvaaminen pelkällä ylöspidolla, avun lisääminen lähtöalueilla ja turvallisten maiden läpi tulevien turvapaikanhakijoiden käännyttäminen. Ryhmä kannustaa hallitusta kiirehtimään toimia, joilla turvapaikkahakemusten valitusten käsittelyaikoja saadaan lyhennettyä minimiin nykyisestä jopa vuodesta.

”Suomi on toistuvasti vaatinut EU:n yhteisten pelisääntöjen noudattamista ja antanut kärsivällisesti muille jäsenmaille aikaa korjata toimintatapojaan”, muistuttaa Terho. ”Näin ei ole tapahtunut ja siksi Suomen on tehtävä nyt omat ratkaisunsa, sillä aikaa kun eurooppalaista ratkaisua työstetään. Emme voi enää odottaa.”

Ministeri Hanna Mäntylä (ps) vaati eilen, että pikakäännytykset pitää tehdä mahdollisiksi Ruotsista tulevien turvapaikanhakijoiden kohdalla. Perussuomalaisten eduskuntaryhmä toivoo, että koko hallitus ymmärtää kriisin vakavuuden. Päättäväiset toimet ovat välttämättömiä, jotta Suomi pystyy huolehtimaan velvoitteistaan tulevaisuudessakin.

Lisätietoja:

Perussuomalaisten eduskuntaryhmän puheenjohtaja Sampo Terho