Varsinais-Suomen Perussuomalaiset: Kunnallistamispäätös jätekuljetuksista vaarantaa kilpailun ja pienyritykset

Lounais-Suomen Jätehuollon (LSJH) päätös kunnallistaa jätekuljetukset herättää merkittävän määrän erinäisiä, hyvin vakavia yhteiskunnallisia huolenaiheita.

Varsinais-Suomen Perussuomalaiset kritisoi päätöstä, joka perustuu vanhentuneisiin tietoihin ja johtaa paikallisten monopolien syntymiseen, mikä puolestaan uhkaa pienempien yritysten selviytymismahdollisuuksia.
Päätöksen myötä alan kilpailutilanne heikkenee, mikä vaikuttaa haitallisesti palvelun laatuun ja joustavuuteen. Lisäksi hintojen odotetaan nousevan ja palvelun järjestäminen, sekä määrittely keskittyvät.

Lounais-Suomen Jätehuolto perustelee päätöstään vedoten Jätelakiin ja keskitettyyn kilpailuun. Kuitenkin Varsinais-Suomen Perussuomalaisten mukaan tällainen vaatimus keskitetystä kilpailusta ei ole perusteltu. Päätöksen seurauksena LSJH saa liikaa valtaa, mikä johtaa siihen, että jopa tyhjillään oleviin kiinteistöihin vaaditaan jäteastiat ja säännölliset tyhjennykset. Tämä ilmenee esimerkiksi perusmaksussa, joka koskee myös asumattomia kiinteistöjä.

Varsinais-Suomen Perussuomalaiset vaatii Lounais-Suomen Jätehuoltoa ja päätöksen takana olevia tahoja tarkastelemaan uudelleen jätekuljetusten kunnallistamista. On tärkeää huomioida pienyritysten asema, vapaat markkinat ja mahdollistaa terve kilpailu, joka takaa monipuoliset ja kustannustehokkaat jätekuljetuspalvelut. Samalla on tarpeen varmistaa, että päätökset tehdään ajanmukaisen tiedon perusteella ja ettei niillä vaaranneta paikallista työtä ja yrittäjyyttä.

Lisätiedot: Jyrki Åland Puhelinnumero: 044 286 47 82

Varsinais-Suomen Perussuomalaiset on alueellinen poliittinen järjestö, joka ajaa kansalaisten etuja ja pyrkii oikeudenmukaisempaan yhteiskuntaan

Kirjoitettu 2.6.2023