Varsinais-Suomen Perussuomalaiset otti kantaa maakunnan liikenneväylien ylläpitoon

Varsinais-Suomen Perussuomalaiset järjesti sääntömääräisen kevätkokouksensa vappua edeltävänä viikonloppuna Oripään Kivisalissa. Piiriyhdistyksen kevätkokous julkaisi kokouksessa kannanoton, jonka mukaan yhdistys näkee tulevan hallituskauden tärkeimpänä edunvalvonnan kohteena Varsinais-Suomen osalta maakuntamme alueen tieliikenteen sujuvuuden, helppouden ja edullisen autoilun ja liikkumisen, sekä ammattiliikenteen kustannusten laskemisen kehittämisen käynnissä olevasta punavihreästä siirtymästä huolimatta nyt ja tulevaisuudessa.

Liikkumisen kulut ovat kohonneet Suomessa ennätyskorkeiksi. Polttoaineiden hinta on ollut jo vuosia vakaassa kasvussa, josta suurin osa selittyy verotuksella ja erilaisilla ideologisilla ilmastotoimilla. Tuleva jakeluvelvoite kurittaa niin yksityisautoilua kuin ammattiliikennettäkin raskaalla kädellä, joka taas on omiaan siirtämään kuljetus- ja jakeluyhtiöille koituvat kulut loppukuluttajien maksettaviksi vähittäiskaupoissa. Tämä taas nostaa osaltaan ihmisten arjen ja elämän kokonaiskustannuksia, jota Varsinais-Suomen Perussuomalaiset eivät hyväksy.

Laskelmien mukaan tiestön korjausvelka on kohonnut jo yli 2 miljardiin euroon. Silti autoilusta, tavaraliikenteestä ja muusta huollosta, sekä koko tieliikenteestä kerättävät verot suunnataan muille tahoille, joissa ne eivät palvele ihmisten vapaata liikkumista ja siten edesauta kohtuullista työssäkäyntiä, harrastustoimintaa ja arjesta selviytymistä.

Tieverkkomme kunto ja sujuvuus ovat taantuneet kohtuuttomasti suorastaan hävettävän huonolle tasolle. Liikenteen on oltava turvallista ja sujuvaa jokaiselle yksityisautoilijalle, kevyelle ja raskaalle liikenteelle, sekä joukkoliikenteelle – viranomaisajojen ja -kuljetusten sujuvuudesta puhumattakaan.

Varsinais-Suomen Perussuomalaiset näkeekin maakuntamme tärkeimmiksi tieverkkomme kehityshankkeiksi Vakka-Suomen seutukunnan tiestön, vauriokorjaukset Valtatielle 10, Valtatie 8:n nelikaistaistamisen aina Poriin saakka jo pelkästään liikenneturvallisuuden ja huoltovarmuudenkin perspektiivistä, sekä Valtatie 9:n nelikaistaistamisen vähintään Loimaalle asti.

Myös maamme huoltovarmuuden kannalta on turvattava Turun ja Naantalin satamista lähtevien kuljetusväylien kehitys ja ylläpito. Myös tästä syystä Valtateille 8, 9 ja 10 suuntautuvan raskaan liikenteenkin sujuvuus on elintärkeää – ei pelkästään Varsinais-Suomelle, vaan koko maallemme etenkin nyt, kun olemme Naton jäsen.

Alemman tieverkon kunto koko Varsinais-Suomessa on vakavan tiestönhoitovajeen aikana laskenut huolestuttavalle tasolle. Varsinais-Suomen Perussuomalaiset vaatii, että tieliikenteestä ja autoilijoilta, sekä tavaralogistiikasta kerättäviä verotuloja on kohdennettava enemmän liikenteen hyväksi jo alkavalla hallituskaudella, jonka myötä tästä on tehtävä uusi normaali. Varsinaissuomalaisten kansanedustajien tulee yli puoluerajojen vaatia voimakkaammin käytännön toimia oman alueensa liikenneverkon hyvinvointiin, kehittämiseen ja ylläpitoon sujuvuuden ja liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

Varsinais-Suomen Perussuomalaiset näkee myös turismin ja turvallisen liikkumisen kannalta koko Saariston rengastien kattavan kevyenliikenteen väylän olevan olennainen osa maakunnan väylä- ja tiehankkeita, koska Saariston rengastie on merkittävä osa alueemme elinvoiman kannalta tärkeää elinkeinokokonaisuutta.

Varsinais-Suomen Perussuomalaiset kannattaa myös henkilöautoille suoritettavien määräaikais- ja vuosihuoltojen, sekä rengastöiden hyväksymistä kotitalousvähennykseen oikeuttaviksi menoiksi, sekä ammattidieselillä ajavien kuljetusyritysten polttoainekustannuksia palautettaviksi jopa 20 senttiä litralta. Samalla dieselin käyttövoimaverosta tulee luopua myös kansalaisten osalta, kuitenkin säilyttäen sen alhaisempi valmisteveron määrä.

Oripäässä 29.4.2023

Varsinais-Suomen Perussuomalaiset ry