Valtuustoaloite Asiakaskäynnin maksaminen käynnin yhteydessä mahdollistettava

Terveyskeskuslääkärin vastaanottokäynnistä ja laboratoriokäynneistä on voitava maksaa maksut myös käteisellä käynnin yhteydessä
Terveyskeskuslääkärin vastaanottokäynnistä ja laboratoriokäynneistä lähetettävä lasku maksaa moninkertaisen summan yhteiskunnalle ja asiakkaalle. Käynnit maakunnasta pankkiin, jossa on kassapalvelut vievät kohtuuttoman paljon aikaa ja lisäävät terveyspalvelujen hankkimisesta aiheutuvia kustannuksia huomattavasti. Monesti myös näiden palvelujen käyttämiseksi vanhusten ja liikuntarajoitteisten osalta tarvitaan kelataksi inva-varustein. Pahimmillaan laskujen lähettäminen henkilölle, joka ei kykene laskujen maksuun vaivattomasti voi ajaa liikuntakyvyttömän henkilön ulosoton kierteeseen.
Perussuomalaisten valtuustoryhmä esittää, että Varhassa ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin terveyskeskuslääkärin vastaanottokäynnistä ja laboratoriokäynneistä perittävien maksujen maksamisen mahdollistamiseksi vastaanoton yhteydessä. Tämä helpottaa myös asiakkaan maksukaton kertymisen seurantaa, kun tulevaisuudessa automaattinen maksettujen asiakasmaksujen seuranta saadaan toimimaan Varhan parhaissa maksujärjestelmissä.
Turussa 19.4.2023
Perussuomalaisten aluevaltuustoryhmä